*Tento kousek ještě na svou plnou recenzi čeká. Zatím k vám letí alespoň mé první dojmy ihned po přečtení:

👍 Proč si ji přečíst: Autor knihy se vymezuje proti tradiční frontální výuce a ukazuje jiné způsoby, jak zajistit, že se žák skutečně něco naučí a dokonce se při tom ještě bude i bavit. Knížka staví na novodobých studiích z oblasti psychologie a didaktiky a doplňuje je praktickými zkušenostmi z řad českých pedagogů. Ač je tedy v popisu na stránkách nakladatele uvedeno, že knížka obsahuje spoustu konkrétních tipů a postupů, přišlo mi, že je pojatá spíš z hlediska principů a filozofie učení, než že by šlo o nějaké návody, nic jí to však neubírá na hodnotě pro pedagogy, andragogy, rodiče či kohokoliv dalšího, kdo se vzděláváním druhých zabývá. Myslím, že má potenciál přinést silnou dávku inspirace a odhodlání dělat své řemeslo jinak, navzdory aktuálně nastavenému systému nebo oborovým zvyklostem.

❤️ Co mi dala: Knížku jsem začala číst, protože jsem čekala návody, to říkám bez obalu. Živím se vzděláváním Scrum Masterů a Agilních koučů a chtěla jsem se naučit, jak to dělat zase o kousek lépe. V tomto ohledu jsem tedy nezískala úplně to, kvůli čemu jsem do knížky šla, ale nakonec mi to vůbec nevadilo. Kniha pro mě totiž byla nečekaným povzbuzením v něčem úplně jiném: jako rodič malého prcka velmi doufám, že jednou bude chodit do školy, která ho bude bavit a naučí se v ní věci, které ve svém životě reálně využije. A zjistila jsem, že to nemusí být nutně o reformě celého školství, jak jsem si původně myslela (a ztrácela kvůli tomu naději). Pochopila jsem, že to není o osnovách, ale o učiteli. A to už je něco, na co dokážu mít jako jednotlivec aspoň nějaký vliv.

4 z 5: Moc se mi ta knížka líbila. Taková malá naděje, že to s tím českým školstvím nemusí být tak hrozné, pokud učitel své povolání miluje a nebojí se ho dělat smysluplným a novodobý způsobem. Knížka asi přesvědčí jen přesvědčené, ale i to, že jim třeba dokáže dodat více odvahy a síly v tom, pokračovat v tomhle směru dál, bez ohledu na to, kolik klacků jim systém či nadřízení pod nohy hází, i to se počítá.